Tempels, busreizen en diarree.. - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Michael en Renee - WaarBenJij.nu Tempels, busreizen en diarree.. - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Michael en Renee - WaarBenJij.nu

Tempels, busreizen en diarree..

Door: Michael en Renee

Blijf op de hoogte en volg Michael en Renee

18 December 2005 | Cambodja, Khett Siem Reab

Na afscheid genomen te hebben van Mark en de straatkinderen in Phnom Penh zijn we doorgereisd naar het zuiden van Cambodja, naar de kust bij het stadje Sihanoukville.

We hadden steeds gelezen dat de stranden van Cambodja een stuk minder mooi zouden zijn dan die van Thailand, dus erg veel hadden we er niet van verwacht.. We waren dan ook erg verrast toen we aankwamen op een mooi wit strand met palmbomen en een azuurblauwe zee. We hebben lekker een paar daagjes gerelaxed en toegekeken hoe alle verkopers zich op de toeristen stortten. De verkooprage op deze plek waren vooral zelfgeknoopte armbandjes en eten zoals kreeften, garnalen en fruit. Al snel zaten onze enkels en polsen vol met kettinkjes omdat de kinderen die ze maakten van het geld hun school moesten betalen (4 euro per maand). En er zijn ook een hoop van onze etensresten verdwenen in de hongerige buiken van de bedelaars.

Overdag werden er op het strand steeds flyers uitgedeeld voor beachparty's, maar elke keer als we op zo'n plek kwamen was er helemaal geen feest en zat iedereen een beetje suf in zijn stoelen. Het is hier in Cambodja namelijk een rage om Happy Herb pizza's en shakes te verkopen (met marihuana erin voor degene die hem nog niet hadden begrepen) waar de toeristen gretig gebruik van maken.

Na Sihanoukville zijn we terug gegaan naar Phnom Penh en daarna zijn we doorgereisd naar het noord-westen waar een van de hoogtepunten van onze reis op ons wachtte: De tempels van Angkor Wat. In een gebied van ongeveer 20 km2 staat grote en kleinere tempels uit de Angkor periode, de tempels zijn heel goed bewaard gebleven en vormen samen de grootste toeristentrekpleister van Cambodja.

De eerste dag zijn we op de fiets richting de twee bekendste tempels vertrokken: Angkor Wat en Angkor Thom. Met gemengde gevoelens over of het nou meer of minder was dan wat we ervan verwacht hadden konden we na een dag fietsen, behalve dat we pijn aan onze billen hadden, ook concluderen dat de Angor Wat tempels toch zeker de moeite waard zijn. Ondanks dat je 35 euro toegang betaalt (voor ons een heel groot bedrag).

De tweede dag kozen we de makkelijke weg en namen we een tuk tuk die ons de hele dag zou rondrijden langs de wat minder bekende tempels. Helaas kreeg Renee diarree (goed getimed) en konden we de tour niet af maken. Gelukkig hadden we nog net de Ta Prohm tempels meegepikt, waar ze de natuur hun gang hebben laten gaan met als gevolg dat er enorme boomwortels door de tempel zijn gegroeid. Daarna was het vooral in bed liggen en boven de wc hangen.

Een dag eerder dan gepland zijn we toen naar Bangkok gegaan. De familie wist nog niet dat we zouden komen dus het was een grote verassing toen we ineens met onze rugzakken voor de deur stonden. Voor ons was het vooral heel raar om weer Nederlands te praten en om weer luxe te hebben. Onder een (eindelijk weer eens) warme douche hebben we een laagje zwart van onzelf afgeschrobd en onze vieze kleren (die ondertussen echt behoorlijk stonken) meteen in de was gegooid. Verder was het heel raar om weer een spijkerbroek aan te hebben en een luchtje op te doen.

Nou het is weer een veel te lang verhaal.. alleen nog even onze planning dan: We gaan nog een paar daagjes naar iets leuks (we weten nog niet wat) in de buurt van Bangkok voordat Michaels ouders komen en daarna met zijn allen Kerst vieren!

M&R

• 18 December 2005 - 13:38

Martine:

hoi, is de diarree over?
    liefs martine

• 18 December 2005 - 13:41

Pie:

Joepppieee:D
    nog 1 weekje en dan komen we gezellig met jullie kerstvieren!
    hihi ik ben lekker de eerste die een berichtje zet...nou doe de groetjes aan iedereen daar(K)(K):)

• 18 December 2005 - 13:42

Pie:

hmm..bijna de eerst dan;)

• 18 December 2005 - 18:47

Hella:

Een hele fijne tropische kerst toegewenst met jullie familie in Bangkok!
    Ik geniet me suf van al jullie mooie verhalen!

liefs hella

• 19 December 2005 - 09:10

Michiel & Effi:

hey keesi & renetje,
    kik hoor
    was echt leuk die kaar :-)
    dank je wel!
    en waneer ben je op msm kunnen we effen praten is beter dan zo!
    XXXXXX
    ons

• 24 December 2005 - 09:11

Eline (w):

hallo lieverds, heel leuk jullie belevenissen te lezen, ik geniet er van, maak er nog wat leuks van en een fijne kerst!!

Kus eline
    p.s. hoe zit het met de heimwee??