Oorlog littekens - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Michael en Renee - WaarBenJij.nu Oorlog littekens - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Michael en Renee - WaarBenJij.nu

Oorlog littekens

Door: Michael en Renee

Blijf op de hoogte en volg Michael en Renee

02 December 2005 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Na ons strandavontuur in Mue Ne zijn we 's avonds aangekomen in de backpackerswijk van Ho Chi Minh City (voorheen Saigon) met 8 miljoen inwoners. Een erg drukke stad met neon reclames, grote hotelketens, een druk straatleven en natuurlijk ontelbaar veel scootertjes!

Na een dagje struinen in Saigon moeten we toegeven dat 25 graden met een wolkje ook lekker kan zijn. Het is hier echt bloedheet als de zon even doorkomt! Vooral hier in Ho Chi Minh merk je heel erg veel van de oorlog, vooral doordat hier een van de belangrijkste guerillatunnels zitten en er is een oorlogsmuseum. Op de foto's heb je de Cu Chi tunnels gezien die we gisteren bezocht hebben. De tunnels zijn 250 km lang en lopen helemaal van Ho Chi Minh tot de grens met Cambodja. Een klein stuk van de tunnels kon je in, die hadden we groter gemaakt voor toeristen.. Het was echt pikkedonker en heel erg krap, best wel griezelig maar je kreeg een heel goed beeld van hoe die mensen leefde (ze leefde namelijk echt in die tunnels er waren keukens, opslagplaatsen voor wapens en voedsel en zelfs een ziekenhuis) en gelukkig was het maar 150 meter! Verder zagen we grote kraters in de grond waar Amerikanen hadden gebombadeerd en je zag een paar ingangen naar de tunnels die niet groter waren gemaakt (je ziet Renee erin zitten op een van de foto's) en dat was echt heel erg klein.. Met bladeren werden de ingangen afgeschermd waardoor je er echt niets meer van zag. Je had ook luchtgaten waardoor ze konden ademen en er lagen allemaal resten van Amerikaanse bommen. Met een gids zijn we door dat hele gebied gelopen en dat gaf een heel indrukwekkende sfeer, mede doordat er verderop een schooting range was dus we hoorde steeds geweerschoten op de achtergrond.

Omdat de oorlog pas ten einde is gekomen in 1975 zijn er nog heel veel overblijfselen en zelfs foto's. Dit was allemaal te zien in het war museum waar we vandaag zijn geweest.
Ze hebben hier heel veel spullen die het Amerikaanse leger ze heeft nagelaten zoals tanks, vliegtuigen, helicopters, bommen, afweergeschut enz.. Maar ook erg veel foto's van veldslagen en mensen die gewond zijn geraakt.

Morgen gaan we vanaf hier een 3 daagse mekong tour doen per boot. Deze tour eindigt in Phnom Pehn (Cambodja). Dit belooft ook een avontuur te worden omdat we hebben gelezen dat Cambodja in de top 3 staat met slechtste wegen samen met Congo en Mozambique!

• 02 December 2005 - 10:38

Jan:

Even reageren. Ben ik nu de eerste.
    Dit aspect van vietnamzou ik graag hebben willen zien
    goede reis verder, ook namens elien
    jan

• 02 December 2005 - 11:23

Oma Wilna:

jan is me net voor geweest.!!!! Waar jullie geweest zijn lijkt mij heel indrukwekkend, dit hebben wij vroeger allemaal op de TV gezien, afschuwelijk. XXXXXXXXXX oma

• 02 December 2005 - 19:55

Oma En Opa Pols:

Je beseft eigenlijk niet dat het echt gebeurd is, dat er in die tunnel mensen moesten leven in die toestand. Het heeft ons echt aangegrepen. Groetjes en xxxxx

• 03 December 2005 - 22:32

Joyce:

hallo lieverds!
    ja ik heb al heel veel foto's op de computer gezet. hebben jullie al een nieuwe ipod gekocht??
    haha kusje van Joyce

• 03 December 2005 - 22:37

Yugo:

pas op in die tunnels!!
    nog heel veel plezier en uiteraard heel veel succes in jullie avontuur!!
    doehoeiiiii yugowww

• 04 December 2005 - 21:03

Moenie:

leuk om jullie nieuwe foto's weer te zien, het zijn er al 409!!!!!
    Zijn jullie al in Cambodja? xxxxxx van ons