Phi Phi.. een jaar na de tsunami - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Michael en Renee - WaarBenJij.nu Phi Phi.. een jaar na de tsunami - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Michael en Renee - WaarBenJij.nu

Phi Phi.. een jaar na de tsunami

Door: Michael en Renee

Blijf op de hoogte en volg Michael en Renee

07 Januari 2006 | Thailand, Bangkok

Na een hele gezellige week op Phuket met de familie was het eergister alweer tijd om afscheid van elkaar te nemen. Wij hebben er wel even een klein traantje bij weggepinkt, want o wat voelde wij onszelf zielig toen we die avond eenzaam met z'n tweetjes weer in een vies hotelletje (bovendien nog naast het prachtige resort waar we met Michaels ouders zaten) moesten vertoeven. En o wat viel het tegen toen we ons weer aan ons schamele dagbudgetje moesten houden. Maar dat de gezelligheid van alle familieleden om ons heen was verdwenen was wel het ergst..

De volgende ochtend zijn we naar Koh Phi Phi vertrokken, het eiland waar het op 26 december allemaal gebeurd is..
Aangezien we in Phuket haast niets meer van de tsunami terug hebben gezien, waren we erg verbaasd toen we op Koh Phi Phi aankwamen. Behalve de weer opgebouwde hoofdstraten en een paar grote hotels die de ramp overleefd hebben, zagen we over heel het eiland lege vlaktes, verwoeste hotels en op het strand lag nog aangespoeld koraal en puinresten. De mensen op het eiland krijgen geen steun van de regering en hebben daardoor geen geld om op te bouwen.

Omdat Phi Phi uit twee stukken berglandschap bestaat met een smal vlak stuk (200m) in het midden zijn de vloedgolven van twee kanten het lands opgekomen. Het dodenaantal op Phi Phi (800) is dan ook een stuk hoger dan dat op het veel grotere eiland Phuket (130). Aan het strand is een herdenkingstuin aangelegd met herdenkingsstenen en foto's en brieven van slachtoffers. We hebben er een kaarsje gebrand voor Riet en Gerard.

En al heb je nog zoveel gezien op tv en op foto's het gevoel dat je hier krijgt is ineens heel echt. De schade is nog zo duidelijk te zien, iedereen is nog steeds bezig zijn leven weer op te bouwen.

Verder komt Phi Phi met stip op nummer 1 van onze tropische eilanden top 10! Het is hier zo ontzettend mooi, vanaf het strand zie je om je heen prachtige bergen en het water is helderblauw. Er heerst een hele gemoedelijke en relaxede sfeer.
We hebben vandaag een duikschool uitgezocht (met Nederlandse instructeur) en gaan morgen beginnen.. SPANNEND!! Nou alleen nog even hopen dat bij Michael alles goed gaat met het klaren van zijn oren (dat lukt hem soms niet), want als dat niet lukt mag je niet duiken.

Verder nog een kleine verandering in onze planning.. We hebben besloten niet meer naar Maleisie te gaan. Dat wil zeggen we gaan alleen naar de hoofdstad Kuala Lumpur en naar Singapore en vanaf daar vliegen we naar Bali. Ons terugticket hebben we definitief verzet naar 18 maart..
'Zo vroeg al' zal je misschien denken, maar dat komt omdat we na een paar maandjes thuis nog naar AMERIKA willen gaan! Je hoort het al, we weten van geen ophouden!

x M&R

Fotootjes nog steeds op http://www.flickr.com/photos/51465716@N00/

• 07 Januari 2006 - 21:13

Oma En Opa Pols:

Fijn dat jullie het zo Gezellig hebben gehad met de hele familie.Wij begrijpen dat het afscheid een beetje emotioneel was.Jullie gaan weer van alles beleven de komende maanden.
    Wij kijken uit naar 18 Maart en vinden het heerlijk om jullie weer terug te zien.Lieve Michel en Renee veel liefs van opa en oma Pols.xxxxxx

• 08 Januari 2006 - 22:43

Lous:

wat jullie toch maar weer even allemaal zien en mee maken. gaaf hoor...
    vind het trouwens helemaal niet erg hoor dat jullie vervroegt thuis komen.

geniet nog maar lekker!!!

dikke kus lous xxxxxxxx

• 09 Januari 2006 - 15:04

Doret:

haaiii renee &michael
    was jullie site even kwijt en heb pas alles afgelopen week gelezen, en het klinkt echt allemaal fantastisch!! Echt heel gaaf dat jullie dit allemaal doen, ben zooo jaloers zou dit ook echt heel graag willen!! Maar ik zou zeggen geniet ervan en nog heeeel veel plezier!!!

• 10 Januari 2006 - 19:57

ELINE:

Weer allemaal spannende verhalen.. leuk hoor!! maak er nog wat van en kijk er naar uit als jullie terug zijn!!

Dikke kus en veel plezier (komt wel goed)
    xxxEline